پرش لینک ها

مجموعه اقامتی هرمز ( طرحی دفتر معماری دیگر)

مشخصات پروژه

  • کاربری: اقامتی
  • معمار پروژه: دفتر معماری دیگر- علیرضا تغابنی
  • سال : 2023
  • مساحت: 800 متر مربع

حوزه همکاری

  • ارزیابی شرایط آسایش حرارتی فضای باز
  • ارزیابی کیفیت محیط داخلی
  • مصرف انرژی ساختمان
  • ارزیابی جریان هوا اطراف ساختمان

به مشاوره نیاز دارید؟

    پروژه مجتمع اقامتی سبز هرمز ( طراحی معماری دفتر دیگر)

    در این پروژه بررسی شرایط مصرف انرژی ساختمان با توجه به موقعیت و طراحی خاص آن، از مهم‌ترین مسائلی بود که مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر آن استفاده از جریان هوای دریا به ساحل و ساحل به دریا جهت تهویه فضا‌های داخلی برای کارفرما اهمیت ویژه‌ای داشت. در کنار این دو موضوع، شرایط آسایش حرارتی و بصری فضای داخلی، تابش دریافتی و آسایش حرارتی فضای باز و رفتار فرم ساختمان در مقابل جریان باد از دیگر مسائلی بود که در این پروژه مورد ارزیابی قرار گرفت. در گام اول، شبیه‌سازی بار سرمایش و گرمایش با استفاده از موتور انرژی پلاس در نرم‌افزار دیزاین‌بیلدر، برای اوقات بحرانی انجام شد. در ادامه وضعیت دریافت حرارتی جداره‌های مختلف ساختمان مورد ارزیابی قرار گرفت.

    دریافت حرارت

    در مرحله‌‌ی بعدی شبیه‌سازی انرژی انجام شد. با توجه به اینکه این مجموعه در جزیره‌ی هرمز طراحی شده بود، انرژی سرمایش ساختمان با اختلاف زیادی بیشتر از انرژی گرمایش ساختمان بود. راهکار‌های متنوعی از قبیل استفاده از تهویه طبیعی با تعبیه بازشوهای سقفی، استفاده از سایبان جهت کنترل تابش دریافتی جداره‌ها و بهبود رفتار حرارتی ساختار جداره‌های ساختمان، جهت کاهش مصرف انرژی، مورد بررسی قرار گرفت.

    تصاویر فوق نمونه تحلیل‌های تابش دریافتی پوسته ساختمان با استفاده از نرم‌افزار دیزاین‌بیلدر هستند.
    انرژی هرمز
    نمودار فوق نمایش‌دهنده‌ی تاثیر راهکارهای مختلف کاهش مصرف انرژی ساختمان است.

    پس شبیه‌سازی مصرف انرژی ساختمان و اعمال راهکارهای غیرفعال متنوع جهت کاهش انرژی مصرفی، شرایط آسایش حرارتی کاربران در فضای داخل مورد ارزیابی قرار گرفت. برای نمونه وضعیت تغییر دما و رطوبت در فضای داخلی در یکی از روزهای فضل بهار در فضا‌های مختلف ارائه شده است :

    دما عملکردی
    - وضعیت تغییرات دما در ساعات مختلف در یکی از روزهای فضل بهار برای فضاهای اصلی
    دمای عملکردی در ساختمان
    - وضعیت تغییرات رطوبتنسبی در فضاهای اصلی در یک روز نمونه از فصل بهار

    در قسمت بعدی سرعت جریان هوا در صورت استفاده و عدم استفاده از بازشو‌های سقفی در فضای داخلی با استفاده از روش CFD ( دینامیک سیالات محاسباتی) مورد ارزیابی قرار گرفته است

    سی اف دی
    عدم استفاده از بازشو سقفی
    دینامیک سیالات
    استفاده از بازشو سقفی

    آسایش بصری از دیگر موارد است که در این پروژه مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا شرایط آسایش بصری با استفاده از شاخص‌های کفایت نور روز فضایی ( sDA ) ، دریافت نور مستقیم سالانه ( ASE )، شدت روشنایی میانگین سالانه و خیرگی آزاردهنده‌ی سالانه ( sDG ) ارزیابی شد.

    سوالی دارید؟

    بله، همان طور که در پروژه اخیر قابل ملاحظه است تیم مشاورین علوم ساختمان بومشهر پایدار در مرحله طراحی پلان وارد همکاری با تیم معماری شده است. در این مرحله با انجام شبیه سازی و بررسی آلترناتیو های مختلف طراحی می توان بهینه ترین حالت پلان را انتخاب کرد یا با ارائه راهکار های مختلف به بهبود دریافت نور روز پرداخت. 

    همان طور که توضیح دادیم در ایران برخی گواهینامه ها شامل EDGE و  گواهی سرو سبز قابل دریافت هستند. تیم بومشهر پایدار به شما کمک میکند که ساختمان خود را در یک مقیاس جهانی بسنجید و امتیازات مربوط به گواهی ساختمان سبز LEED را دریافت نمایید و در سطح این گواهینامه طراحی کنید. 

    بله، از جمله محاسباتی که برای ساختمان ها انجام می شود محاسبه میزان مصرف انرژی جهت تامین روشنایی است . با بهبود روشنایی طبیعی دریافتی، میتوان از مصرف انرژی جهت تامین روشنایی مصنوعی کاست. 

    این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.