پرش لینک ها

Case Single

We are here to answer any question you may have.

مشخصات پروژه

  • کاربری: مجتمع مسکونی
  • معمار پروژه: دپارتمان معماری و ساخت بوم‌شهر پایدار- محمد تحصیلدوست
  • سال : 1401

حوزه همکاری:

  • تحلیل اقلیمی
  • تحلیل روشنایی داخلی
  • تحلیل چشم زدگی (خیرگی) کاربران
  • تحلیل کیفیت دید به بیرون

به مشاوره نیاز دارید؟

    پروژه ساختمان مسکونی ولنجک

    این پروژه طراحی یک ساختمان مسکونی 8 طبقه در شهر تهران است. مشاوران علوم ساختمان دپارتمان انرژی و محیط بوم‌شهر پایدار در گام‌های مختلف پروژه به تحلیل فرصت‌های اقلیمی و تحلیل شرایط آسایش بصری کاربران در فضای داخلی پروژه پرداخته‌اند. در قدم اول و فاز صفر پروژه، تحلیل اقلیمی با استفاده از نرم‌افزار لیدی‌باگ انجام شد. تحلیل شرایط اقلیمی اطلاعات ارزشمندی از شرایط زیست محیطی بستر پروژه در اختیار تیم طراحی قرار می‌دهد. فرصت‌ها و تهدید‌هایی که توجه به آنها می‌تواند به اخذ تصمیمات صحیح جهت استفاده از پتانسیل‌های اقلیمی پروژه منجر شده و زمینه‌ را برای طراحی یک ساختمان دوستدار محیط زیست فراهم آورد‍

    در این راستا تغییرات دمای هوا و رطوبت نسبی ، تغییرات سرعت، تواتر و جهت وزش باد به صورت سالانه و برای بحرانی ترین روز‌های سال ارزیابی شد. همچنین شرایط آسایش در فضای باز که بیانگر امکان استفاده از‌ حیاط، بام سبز و تراس بدون احساس گرما یا سرما برای کاربران است نیز مورد بررسی قرار گرفت. با ارزیابی و تحلیل‌های صورت گرفته، نیاز غالب حرارتی ( گرمایش یا سرمایش) ساختمان، پتانسیل استفاده از تهویه طبیعی و جهات بحرانی از منظر وزش باد با سرعت زیاد در دما‌های بالا و دما‌های پایین مشخص شده و راهکار‌های طراحی به منظور انتخاب بهینه‌ترین کانسپت‌های طراحی اولیه به تیم طراحی ارائه شد.

    نور روز یکی از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت فضای داخلی ساختمان‌ها و آسایش کاربران است. انتقال روشنایی روز به عمق ساختمان‌ها یکی از مسائلی است که طراحان و معماران با آن روبرو هستند. راهکار‌های متنوعی جهت حل این مشکل توسط متخصصین علوم ساختمان و معماران ارائه شده است که از رایج‌ترین آنها می‌توان به چاه‌های نوری(نورگیرها)، تونل‌های نوری، نورگیر‌های سقفی و طاقچه‌های نوری اشاره کرد.

    در این پروژه تیم طراحی معماری از  نورگیر‌های عمودی برای توزیع روشنایی در فضای داخلی ساختمان  استفاده کرده و ارزیابی کارایی و عملکرد مناسب این نورگیرها جهت انتقال نور روز مد نظر کارفرما بوده است. در این راستا دو تیپ پلان با جانمایی های متفاوت نورگیر مورد ارزیابی قرار گرفت. شبیه‌سازی‌های نور روز با استفاده از برنامه‌‌های تحلیل روشنایی مبتنی بر موتور شبیه سازی ریدینس (Radiance ) انجام شده.شاخص‌های میانگین شدت روشنایی(Illuminance) فضا بر حسب لوکس، کفایت نور روز فضایی (sDA)  و احتمال وقوع چشم زدگی(ASE) مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس استاندارد لیید(LEED) -که یکی از معتبرترین و رایجترین سیستم‌های امتیازدهی و ارزیابی کارایی ساختمان‌های سبز و با ساختمان‌های عملکرد بالا است- در حوزه‌ی روشنایی طبیعی فضای داخلی، sDA بالای 55 درصد و ASE کمتر از 10 درصد برای فضا‌های عمومی و تا 20 درصد برای ساختمان‌های مسکونی مورد قبول است.

    در نمودار های بالا قابل مشاهده است که شرایط روشنایی در پلان اولیه (تصویر سمت چپ) شرایط مناسبی ندارد. از همین رو به تیم طراحی پیشنهاد شد تغییراتی در ابعاد نورگیرها و جانمایی فضا‌های اطراف نورگیر ایجاد نمایند.  تصویر سمت راست نشان دهنده‌ی تحلیل شاخص‌های روشنایی روز بر روی پلان جدید نشان داده شده است.

    در تصویرسمت راست قابل مشاهده است که sDA با افزایش حدود 50 درصدی به حد قابل قبول رسیده است و در عین حال ASE همچنان مناسب است. با بهینه‌سازی ابعاد و جانمایی و تامین روشنایی روز به میزان مناسب ضمن افزایش کیفیت فضای داخلی و آسایش کاربران با کاهش استفاده از روشنایی مصنوعی  به کاهش مصرف انرژی الکتریکی می‌انجامد. تغییرات اعمال شده در این پروژه منجر با این شده است که فضای داخلی شرایط روشنایی مد نظر سیستم امتیازدهی لیید (LEED)  را رعایت کرده و بر اساس جداول امتیازدهی مربوط 3 امتیاز لیید (LEED) دریافت   می‌کند.

    توجه به شرایط روشنایی در فضای داخل می‌تواند طراحان را در انتخاب اصولی ابعاد، جانمایی و ساختار پنجره‌های نمای ساختمان، پاسیو و نورگیرها راهنمایی نماید. این طراحی اصولی در کنار کاهش مصرف انرژی و کمک به دریافت گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی، با تامین آسایش بصری کاربران ، منجر به افزایش کیفیت فضای داخلی ساختمان و رضایت‌مندی افراد می‌گردد.

    سوالی دارید؟

    بله، همان طور که در پروژه اخیر قابل ملاحظه است تیم مشاورین علوم ساختمان بومشهر پایدار در مرحله طراحی پلان وارد همکاری با تیم معماری شده است. در این مرحله با انجام شبیه سازی و بررسی آلترناتیو های مختلف طراحی می توان بهینه ترین حالت پلان را انتخاب کرد یا با ارائه راهکار های مختلف به بهبود دریافت نور روز پرداخت. 

    همان طور که توضیح دادیم در ایران برخی گواهینامه ها شامل EDGE و  گواهی سرو سبز قابل دریافت هستند. تیم بومشهر پایدار به شما کمک میکند که ساختمان خود را در یک مقیاس جهانی بسنجید و امتیازات مربوط به گواهی ساختمان سبز LEED را دریافت نمایید و در سطح این گواهینامه طراحی کنید. 

    بله، از جمله محاسباتی که برای ساختمان ها انجام می شود محاسبه میزان مصرف انرژی جهت تامنی روشنایی است . با بهبود روشنایی طبیعی دریافتی، میتوان از مصرف انرژی جهت تامین روشنایی مصنوعی کاست. 

    این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.